Tagpap fra BMI Danmark pryder K.B. Hallens nye tagbue

01-03-2019

Smidigt, smukt og robust. Sådan beskriver arkitekten bag genopbygningen af K.B. Hallen den tagpap fra BMI Danmark (Icopal & Monier), som det ikoniske bygningsværks buede tag nu igen er beklædt med. Planen var ellers et tag belagt med metal, men midt i genopbygningsprocessen blev tagpappens fleksibilitet og æstetiske udtryk endeligt afgørende for arkitekternes ændrede valg. I sidste uge åbnede K.B. Hallen igen for offentligheden.

I sidste uge slog den netop genopførte K.B. Hallen på Frederiksberg igen dørene op for offentligheden, og der er dermed sat endelig punktum for den genopbygningsproces, den ikoniske hal har været igennem, efter en brand i 2011 især ødelagde hallens indre og den buede, ikoniske tagkonstruktion, der nu er genopbygget og beklædt med tagpap fra BMI Danmark.

KB-Hallen_Photo-Niels-Nygaard_03-web-b1200

“Netop tagkonstruktionens buede form har altid været en central del af K.B. Hallens arkitektoniske udtryk, der siden opførelsen i 1938 har lagt rum til utallige sportslige og musikalske oplevelser for danskerne” forklarer ledende arkitekt bag genopbygningen af den opdaterede version af K.B. Hallen, Thomas Nørgaard, fra Christensen & Co. Architects.

“Derfor var det vigtigt for os både at bevare tagkonstruktionens ikoniske bue men samtidig også at opdatere hele bygningsværket, så det svarer til moderne behov for faciliteter i multifunktionelle haller som K.B. Hallen”.

Planen var ellers et tag af metal

Oprindeligt havde holdet af arkitekter bag den arkitektoniske nytænkning og genopførelse af den ikoniske K.B. Hallen nemlig planlagt en tagbelægning af metal for at give bygningen et moderne, stilrent, ensartet udtryk, hvilket både blev angivet i projekteringen og lokalplanen.

”Det viste sig ret tydeligt, at vi havde brug for et andet tagprodukt, der var mere smidigt, og som kunne danne en samlende, beskyttende hinde, en slags hud, omkring hallen. Selvom alle tekniske installationer i dag er bygget ind i bygningens konstruktion, så havde vi stadig brug for et holdbart produkt, som smidigt kunne møde inddækninger og de øvrige materialer på bygningen – altså let ‘smelte’ sammen med de andre elementer”, forklarer Thomas Nørgaard.

Arbejder godt sammen med andre materialer

Taget på K.B. Hallen går helt ned til jorden, men for at beskytte bygningen er der nederst monteret sort aluminium, forklarer han.

KB-Hallen_Photo-Niels-Nygaard_02-web-b800

“Vi har valgt denne afslutning af taget ved jorden af hensyn til eventuel graffitimaling, der er lettere at rense af aluminium end af tagpap. Samtidig står de to materialer utrolig godt til hinanden og smelter sammen, så aluminiums-‘kanten’ bliver en smuk afslutning på den store, tagpapbeklædte bue”.

Let at ‘smøre på’ bygningen

Tagpappen fra BMI Danmark har været enormt let at arbejde med, fordi den føjer sig for tagkonstruktionen, forklarer han.

“Den kan nærmest bare rulles ud og ‘limes’ sammen. Fleksibiliteten i monteringen og produktets holdbarhed gør mig tryg ved vores ændrede valg”.

Læs mere om tagpappens anvendelighed her.

KB-Hallen_Photo-Niels-Nygaard_01-web-b800

* Icopal og Monier udgør BMI Danmark og er en del af BMI Group, den største leverandør af tagløsninger til flade og skrå tage i Europa.

For yderligere information kontakt marketingdirektør, Monica Lund Stocholm på telefon 44885500 eller monica.stocholm@bmigroup.com.