Nye vindspærrer til det nordiske klima

29-02-2016

Icopal sender de to nye vindspærrer Windy Prima og Windy Facade på markedet. Produkterne giver husejere bedre beskyttelse mod vind, sol og regn.

Icopal-windy-prima-byggeri2016
Windy Prima og Windy Facade lanceres på byggerimessen i Fredericia

Det faktum, at facaden er et kritisk bygningselement, er der kommet ekstra stor opmærksomhed på de senere år. Icopal bygger nu videre på virksomhedens mangeårige erfaringer med membraner til klimaskærmen og udvider sortimentet med to helt nye vindspærrer: Windy Prima og Windy Facade. De nye produkter lanceres på den igangværende byggerimesse i Fredericia, fortæller Jacob Friderichsen, produktchef i Icopal.

Den gode gamle

Jacob Friderichsen indleder med at fastslå, at Icopal, trods de spændende nyskabelser, fortsætter med at markedsføre sit hæderkronede vindspærreprodukt Thor 6, som har været på markedet i over 100 år. Det er en robust, asfaltimprægneret løsning, som er kendetegnet ved sin vaflede overfladestruktur, der gør den mere diffusionsåben end almindelige vindpapper – samtidig med at den er vandafvisende. Ifølge Jacob Friderichsen gør denne kombination Thor 6 unik i forhold til traditionel vindpap.

”Man kan generelt sige om vindspærrer, at de monteres på den udvendige side af isoleringen for at undgå luftstrømning i isoleringsmaterialet, som forringer isoleringsevnen. Det er samtidig afgørende, at en vindspærre er så diffusionsåben som muligt. Selvom man placerer en diffusionstæt dampspærre på den indvendige side af isoleringen, kan det ikke undgås, at der via mindre utætheder trænger fugtig indeluft ud i konstruktionen. For at undgå råd og svamp skal fugten kunne transporteres gennem vindspærren,” forklarer Jacob Friderichsen

De nye og endnu bedre

Icopal-vindspaerre-windy

Den nye vindspærre, Windy Facade til de stadig mere og mere populære åbne facadebeklædninger.

Med Windy Prima og Windy Facade opgraderer Icopal nu til vindspærreløsninger, som modstår selv de mest barske vejrforhold.

”Vi lever i en tid med klimaforandringer, hvor vejret ændrer karakter. Vi oplever flere tilfælde af voldsom regn, blæst og fygesne, men også perioder med kraftigere sol, end vi har været vant til. Det er baggrunden for, at vi har udviklet de to nye vindspærrer,” siger Jacob Friderichsen.

Modstår kraftig regn og uv-lys

Han fortæller videre, at Windy Prima er specialdesignet til det nordiske klima. Den består af en stærk membran i højeste vandtæthedsklasse for vindspærrer W1. Samtidig er den meget diffusionsåben. Windy Facade har samme kvaliteter som Windy Prima, men derudover også en ekstra feature.

”Byggerier med åben facadebeklædning vinder hastigt frem, fordi de foretrækkes af mange arkitekter. Men når brædderne er adskilte, trænger solens uv-lys ind på vindspærren – og det er Windy Facade designet til at modstå,” siger Jacob Friderichsen og tilføjer, at både Windy Prima og Facade også leveres i brede ruller svarende til en etagehøjde, hvilket betyder, at man undgår samlinger og kan gennemføre monteringen hurtigere.

Se filmen: Vindspærre til det danske klima. Læs mere om Windy Prima og Windy Facade. For yderligere information kontakt produktchef, Jacob Friderichsen på telefon 44 88 53 52 eller jacob.friderichsen@icopal.com.

Standard Industries Completes Acquisition of Braas Monier to Form Global Roofing Leader

Nye vindspærrer til det nordiske klima

Nye tage til nye tider