08-12-2017

web_LEGO_House_Aarets_byggeriCROP
Projektleder Mads Peter Staun (t.v.) fra Icopal Entreprise modtager her hædersbeviset.

LEGO® House vinder Årets Byggeri 2017, som er en hæderspris, der fremhæver byggerier for deres faglige kvaliteter og samfundsmæssige betydning. I kategorien ’Åben’ modtager Icopal hædersbevisning for sin deltagelse i byggeriet af LEGO® House i Billund.

Kåringen af Årets Byggeri 2017 har netop fundet sted ved en storstilet prisoverrækkelse. Forud for kåringen har en dommerkomite, der repræsenterer branchens vigtigste aktører, gennemgået de mange indsendte forslag. I den samlede bedømmelse indgik overvejelser omkring byggeriets arkitektur, materialevalg, specielle løsninger, byggeproces og det gode håndværk.

I kategorien ’Åben’ løb LEGO® House i Billund med sejren. I forbindelse med prisoverrækkelsen modtog de forskellige deltagere på byggeriet hædersbevisninger for deres flotte arbejde. Fra Icopal Danmark var projektleder Mads Peter Staun til stede og modtog hædersbevisningen på vegne af firmaet.

Icopals rolle i byggeriet

Icopal Danmark producerede og leverede ikke kun tagmembranerne til dette projekt, de stod også for den forudgående planlægning – styret af projektleder Mads Peter Staun fra Icopal Entreprise, som også efterfølgende monterede tagmembranerne og tagpappen på LEGO® Houses tage.

I maj 2016 begyndte installationen af tagmembranerne, ca. 30 % af den ydre bygningskonstruktion var da på plads. Den mest udfordrende del af projektet var logistikstyringen. Da monteringen af isoleringspladerne skulle foregå på forvarmede bitumenmembraner, var det altafgørende, at materialet blev leveret til tiden for at sikre en kontinuerlig monteringsproces. Kranen, som skulle bringe materialet op til de forskellige tagområder, skulle have en rækkevidde på 30 m. Hvilket var tilfældet med ”slutstenen”, den sidste centrale klods helt oppe på toppen af bygningen.

Om LEGO® House

Den 28. september 2017 åbnede LEGO® House dørene til en verden af kreative oplevelser. Huset er bygget på det sted, hvor det tidligere rådhus lå midt i Billund by, hvor den berømte LEGO® klods blev opfundet.

Med masser af plads til leg og læring med og om de små klodser, er LEGO® House fordelt på 4 etager med et samlet tagareal på 4.589 m2, bestående af 21 flade tage i de berømte LEGO® klods farver.

LEGO® House – designet af det kendte Bjarke Ingels Group ”BIG” arkitektfirma – er bygget i LEGO® klods dimensionerne, fx 1 x 2, 2 x 2 og 2 x 4. Så alt, lige fra cementblokkene, over vinduerne til layoutet på områderne og tagene, skulle leve op til disse dimensioner.

web_LEGO_House_from_the_side
LEGO® House